joanna buchowska

joanna buchowskajoanna buchowskajoanna buchowskajoanna buchowska
  • start
  • work
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
  • exhibitions
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
  • publications
    • buchowska/weinsčlucker
    • randonnée
    • joanna buch-owska
  • text
    • Christoph Tannert
    • Gisela Wrede
    • Peter Ungeheuer
    • Sandra Weihs
    • Tina Sauerländer
    • Dr. Peter Funken
  • curated
    • behind the scenes of ...
    • REITS
  • about

contact

joanna buchowska

joanna buchowskajoanna buchowskajoanna buchowska
  • start
  • work
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
  • exhibitions
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
  • publications
    • buchowska/weinsčlucker
    • randonnée
    • joanna buch-owska
  • text
    • Christoph Tannert
    • Gisela Wrede
    • Peter Ungeheuer
    • Sandra Weihs
    • Tina Sauerländer
    • Dr. Peter Funken
  • curated
    • behind the scenes of ...
    • REITS
  • about

von Christoph Tannert

Malerei mit Papier /Zitat/

Painting with Paper /Quote/

Painting with Paper /Quote/

"Jedes Bild entwickelt sich im Übereinanderlegen mehreren Schichten von Papier - vorwiegend Ausrissen aus Illustriertenseiten und transparenten Papieren verschiedener Sorten und Farben. Die Rohheit und Fetzenhaftigkeit der Papierpartikel und der Bildaufbau im offenen Prozess des Aufklebens, Abreißens, Neuarrangierens, ggf. auch des Hineinmalens garantieren jeder Komposition ein hohes Maß an Lebendigkeit. Doch nichts an diesen Bildern wirkt bewusst beschädigt oder geglättet.

Zum Einsatz kommen neben den Papieren Bleistift und wasserbasierte Farben, wie Acryl, Tusche, Tempera und Copic Marker. Die Oberfläche des Bildes wird mit Mattlack als Schlussbeschichtung abgeschlossen. 


In der Dualität von Aufbau und Zerstörung wächst Stück für Stück die gewünschte schimmernd aufgeworfene Farbstruktur. Jedes Blatt wird so zu einem optisch prachtvollen Schauplatz.

Joanna Buchowska behandelt ihre Bildflächen wie Imaginationsfelder, in die sie frei improvisierend einsteigt, ohne nach Realistik oder Abstraktion zu fragen. Normsetzungen ignoriert sie. Ihr geht es in erster Linie um Atmosphären und einen farbstofflich überzeugenden Eindruck der Gesamtanlage eines Bildes, weil sie gerade das zu präsentieren sucht, was als Rätselhaftes (noch) nicht unter Regeln steht. Die Variabilität und Kraft einer Risskante schätzt sie oft mehr als rationale Kontrolle."




(September 2019)

Painting with Paper /Quote/

Painting with Paper /Quote/

Painting with Paper /Quote/

"Each picture is created by putting several layers of paper on top of each other – mainly torn-outs from magazines and transparent papers of various types and colours. The coarseness and fragmentary nature of the paper particles, along with the construction of the image through an open process of sticking on, tearing off, rearranging and, if required, painting, guarantees that every composition is impregnated with a high degree of liveliness. Yet nothing in these images seems deliberately damaged or smoothed out.Besides paper, Buchowska uses pencils and water-based paints such as acrylic, Indian ink, tempera and COPIC markers. The surface of the image is finished off with matt lacquer coating.


From this duality of construction and destruction gradually emerges the shimmering colour structure the artist is aiming for. Each sheet becomes a visually opulent scene.Buchowska treats her picture surfaces like fields of imagination, in which she freely improvises, never thinking in terms of realism or abstraction. She deliberately ignores the norms, primarily concerning herself with atmospheres and achieving a convincing overall effect in both colour and form, precisely because she is trying to present the mysterious part that is not (yet) subject to rules. She often values ​​the variability and strength of a cracked edge over rational control. Whether as a painterly solution or a multicellular structure, the yet unknown materialises as a glimpse into a space of time and crime."



(September 2019)

Copyright © 2020 Joanna Buchowska – all rights reserved

  • links
  • contact
  • cookies policy
  • imprint